Existují organizace, které se zabývají školeními pro učitele, pro žáky a studenty. Ukazují moderní technologie a jejich zařazení do výuky. Jednou z těchto organizací je EDUteam, provozující projekt EDUbus - mobilní polytechnickou laboratoř pro školy. Sami ho označují za: ojedinělý vzdělávací projekt, který umožňuje popularizaci polytechnických oborů pomocí aktivizujících výukových metod, moderních technologií a atraktivního prostředí. A my dodáváme, že zcela právem.
V pátek 26. listopadu dorazil EDUbus i do naší školy. V rámci tohoto projektu lze pro žáky i učitele prezentovat celou řadu technických pomůcek a postupů, které jsou vhodné pro moderní výuku ve 21. století. Protože celou řadu nabízených aktivit a pomůcek ve škole již máme (například senzory PASCO, 3D tiskárna, ...), bylo po dohodě s metodikem a lektorem projektu, panem Davidem Bílkem dohodnuto, že se žákům a učitelům představí něco, s čím ve škole velké zkušenosti nemáme. Zejména šlo o ukázky tzv. rozšířené reality (augmented reality, AR) a virtulální reality (virtual reality, VR).
Vzhledem k omezené kapacitě autobusu byli žáci rozděleni během dopoledne do 3 skupin. Každá prezentace probíhala zhruba jednu vyučovací hodinu. Dohromady se akce zúčastnilo cca 45 žáků maturitního oboru informační technologie a učebního oboru elektrikář.
Na začátku každé prezentace proběhlo krátké seznámení s historii a východisky rozšířené a virtuální reality. Ve stručnosti pro neznalé - rozšířená realita znamená, že jsou digitální objekty promítány do reálného světa, virtuální realita je digitálně vytvořená celá. V rámci ukázek rozšířené reality si žáci vyzkoušeli práci s pomůckou Marge Cube. Což je kostka, na kterou (po instalaci obslužného programu) namíříte tablet nebo chytrý telefon a na displeji se zobrazí například model mozku,
Sluneční soustavy atd. A otáčením kostky se vám otáčí i obraz, jako by byl skutečný. Podobnou aplikací je Quiver Vision. Pomocí ní například zažijete výbuch sopky na vašem pracovním stole.
Nejatraktivnější všem přišly ukázky virtuální reality pomocí speciálních brýlí pro VR. Do nich lze dálkově posílat informace a obrazy. Tak se žáci měli možnost projít po světově známých místech a náměstích. Za nejvydařenější ukázku virtuální reality žáci považovali možnost si ve virtuálním světě vyzkoušet "nanečisto" povolání automechanika - například výměnu kola u auta.
Po sérii tří prezentací pro žáky následovaly ukázky pro 10 našich pedagogů. Nejprve si vyzkoušeli to samé, co před nimi žáci. A jejich nadšení bylo také stejné.
A jako další ukázku jsme s EDUbusem dohodli experiment s alternativním zdrojem energie - s tzv. vodíkovým článkem.
Když to shrnu, spokojeni s akcí byli všichni. Pokrok techniky a výukových metod nelze naštěstí zastavit a je naší povinností jako školy umožňovat žákům a učitelům ukazovat tyto nové možnosti. A už teď se těšíme, co v této oblasti zařídíme příště.
Na závěr se sluší poděkovat oběma přítomným lektorům - již zmíněnému Davidu Bílkovi a Janě Havlíkové za velmi profesionální a vstřícný přístup a za ochotu odpovídat na veškeré dotazy žáků i učitelů.
Ing. Stanislav Jakoubek