Stalo se již dlouholetou tradicí na naší střední škole, že si každý rok pozveme renomovaného odborníka na energetiku, který pro žáky naší školy přednese přednášku na téma Energie – budoucnost lidstva.
Letošní rok nebyl výjimkou – přednáška opět proběhla. Pochopitelně, jak je dneska nutností (a v budoucnu doufám i zvykem, kde to bude účelné), přednáška proběhla online v prostředí Zoom.
Protože přednáška proběhla online, nebyli jsme omezeni kapacitou učeben, proběhly přednášky dvě pro spoustu tříd naší školy – první pro PP1, MN1, ME1, E1 a druhá pro IT1, IT2, IT3 a E2. Dohromady se online zúčastnilo přes 110 žáků a další si vyžádali stream přednášky (který jsme na organizátorech vyžebrali ;-) ).
Letos přednášku vedli Ing. Jiří Tyc, ředitel divize Temelín ČEZ – Energoservis a pan Tomš Hejl ze společnosti Hejl Servis s.r.o., která přednášky pro školy organizuje.
V přednášce se hovořilo zejména o různých možnostech získávání elektrické energie – od konvenčních zdrojů po obnovitelné zdroje. U každého způsobu zazněly výhody, nevýhody, perspektivy. Jasně vyplynulo, že žádný jedině čistý a dokonalý a ekologický zdroj fakticky neexistuje a vždycky je to něco za něco. Zazněly i zajímavé a po někoho možná provokativní poznámky o současném boomu elektromobility, která je vydávána za ten správný e ekologický směr, aniž by se moc zdůrazňovalo, že elektromobilita je jen tak ekologická, jak ekologická je výroba elektrické energie pro elektromobily. Což pochopitelně moc není … . A nebo třeba zmínka o tom, jak byli největší křiklouni proti naší jaderné energetice, Rakušané, rádi za dodávky energie z ČR, když je postihl energetický black-out.
Součástí přednášky byly i demonstrace se solárním panelem a dále měření radioaktivity kolem nás, která vychází z různých předmětů, o kterých by to neznalý člověk ani neřekl. O tyto pokusy se postaral ve svých online vstupech pan Hejl. Pokusy dobře doplnily informace, na kolik je radioaktivita přirozenou součástí našeho životního prostředí a na kolik je opravdu potřeba se jí bát. No ano, realita je naprosto jiná, než jak je prezentována sdělovacími prostředky.
Jsem přesvědčen, že přednáška se žákům velmi líbila. O tom svědčí třeba i množství žádostí o její záznam a to i z řad žáků, kteří se online zúčastnili.