Pozadí stránky

Horní menu

Drobečková navigace

Škola > Projekty > Erasmus+: Stínování (job shadowing) dvou učitelek ve školce v Budapešti

Erasmus+: Stínování (job shadowing) dvou učitelek ve školce v Budapešti



Datum konání:
17.11.2024
Datum ukončení:
23.11.2024

Krátkodobé projekty v odborném vzdělání a přípravě

CS_FundedbytheEU_RGB_POS.png

Registrační číslo projektu 2023-1-CZ01-KA121-VET-000123055
Název programu KA122-VET - Short-term projects for mobility of learners and staff in vocational education and training
Datum zahájení projektu 17. listopadu 2024
Datum ukončení projektu 23. listopadu 2024
Doba realizace projektu 1 týden

 

Naše škola zrealizovala v listopadu 2024 v rámci projektu 2023-1-CZ01-KA121-VET-000123055 programu KA122-VET – Short-term projects for mobility of learners and staff in vocational education and training týdenní stáž dvou našich kolegyň ve školce v Budapešti v Maďarsku.

Projekt proběhl v termínu od 17. 11. 2024 (neděle, příjezd) do 23. 11. 2024 (sobota, odjezd), přičemž samotná pracovní část trvala 5 pracovních dnů.

Týdenní mobility se zúčastnily dvě naše kolegyně – Mgr. Jaroslava Soukupová a Mgr. Šárka Studecká, učitelky odborných předmětů na oboru Předškolní a mimoškolní pedagogika. Během svého pobytu budou sbírat cenné zkušenosti prostřednictvím stínování (job shadowing) v mateřské školce v Budapešti.

Cílem jejich pobytu je porovnání vzdělávacích systémů a běžné praxe v mateřských školách v Maďarsku a České republice. Zvláštní přínos představuje fakt, že partnerská školka je dvojjazyčná - maďarsko - anglická, což umožní lepší komunikaci a zároveň odstraní případné jazykové bariéry.

Tento projekt přinese škole nové podněty a inspiraci pro výuku i organizaci předškolního vzdělávání, a věříme, že zkušenosti kolegyň budou dále sdíleny a využity ve výuce i mezi ostatními pedagogy.

 

Vysílající organizace: Střední škola AGC, a.s.

Přijímací organizace: Dimasol Nonprofit Kft. - LITTLE STAR ANGOL-MAGYAR NEMZETKÖZI ÖKO ÓVODA ÉS BÖLCSŐDE

 

Očekávané výsledky:

Výsledek 1: Znalost společnosti

Účastnice znají cíle společnosti, jsou obeznámeny s fungováním společnosti a znají zaměstnance.

Výsledek 2: Znalost pracovních postupů používaných ve firmě

Účastnice znají pracovní postupy používané ve firmě a dokáží o nich napsat zprávu.

Výsledek 3: Účastnice si vyzkouší pracovní postupy používané ve společnosti

  • Pozorování interakcí mezi dětmi - pozorování toho, jak zahraniční učitelé interagují s dětmi, jak řeší konflikty a jak podporují sociální a emocionální rozvoj dětí
  • Účast na pedagogických schůzkách - účastní se kolektivních schůzek a pedagogických porad za účelem pozorování hodnocení pokroku dětí a běžných problémů v pedagogické praxi
  • Pomoc s výukovými metodami - pomáhají s plánováním a realizací vzdělávacích aktivit, jako jsou umělecké a řemeslné projekty, hudební a pohybové aktivity nebo jazykové hry
  • Vedení krátké vzdělávací aktivity - vymýšlí a vede krátkou vzdělávací aktivitu nebo hru, která je vhodná pro věkovou skupinu dětí v daném zařízení.

Výsledek 4: Dohoda o budoucí spolupráci

Cílem stáže je také dohodnout se na budoucí spolupráci mezi školou a firmou (v rámci projektu i v mimo něj).

 

Učební program a úkoly

Aby účastnice dosáhly dohodnutých studijních výsledků, splní během své mobility následující aktivity a úkoly:

Aktivita / úkol 1: Seznámení se společností

Návštěva firmy, setkání se zaměstnanci, prohlídka zázemí firmy a jejího okolí

Aktivita / úkol 2: Pracovní postupy používané ve společnosti

Mluvení o pracovních postupech používaných ve společnosti, pozorování pracovních postupů používaných ve společnosti, pozorování zaměstnanců

Aktivita / úkol 3: Vyzkoušení postupů používaných ve firmě

  • Pozorování interakcí mezi dětmi - pozorování toho, jak zahraniční učitelé interagují s dětmi, jak řeší konflikty a jak podporují sociální a emocionální rozvoj dětí
  • Účast na pedagogických schůzkách - účastní se kolektivních schůzek a pedagogických porad za účelem pozorování hodnocení pokroku dětí a běžných problémů v pedagogické praxi
  • Pomoc s výukovými metodami - pomáhá s plánováním a realizací vzdělávacích aktivit, jako jsou umělecké a řemeslné projekty, hudební a pohybové aktivity nebo jazykové hry
  • Vedení krátké vzdělávací aktivity - vymýšlí a vede krátkou vzdělávací aktivitu nebo hru, která je vhodná pro věkovou skupinu dětí v daném zařízení.

Aktivita / úkol 4: Jednání o budoucí spolupráci

Jednání o budoucí spolupráci a jeho výsledky

 

Hodnocení výsledků učení

Formát hodnocení

  • ústní komentář a praktická ukázka

Kritéria hodnocení

  • docházka v plné výši, dodržování pracovní doby
  • pracuje samostatně a zodpovědně
  • dodržuje zásady bezpečnosti práce, ochrany zdraví a požární ochrany
  • ovládá teoretické i praktické zkušenosti

Postupy hodnocení

Hodnocení dle úkolů hodnocení bude provedeno přiděleným mentorem hostitelské organizace přímo na pracovišti na konci mobility.

  • Celkové hodnocení bude vyjádřeno pomocí stupnice „uspěl/neuspěl“.
  • Získání znalostí a dovedností v rámci mobility bude prokázáno pomocí dokumentu Europass.
  • Po absolvování stáže mentor předá vyplněný Europass zástupci vysílající organizace
  • Pokud stážista splnil úkoly hodnocení s výhradami, mentor tyto výhrady sdělí účastníkovi.

 

Průběh stáže den po dni

Pondělí 18. listopadu 2024 - seznámení a první dojmy

První den našeho pobytu jsme zahájily přivítáním s místní koordinátorkou Rékou Viktor a administrativním vyřízením nezbytných formalit. Následně jsme se přesunuly do mateřské školy Little Star, kde jsme měly možnost prohlédnout si celé zařízení a seznámit se s našimi maďarskými kolegyněmi – učitelkami, které nám budou po celý týden průvodkyněmi. Děti nám s nadšením ukázaly své krásné venkovní hřiště plné prolézaček a dalších herních prvků.

Odpolední část programu byla věnována kultuře – navštívily jsme nejvýznamnější památky Budapešti, například parlament, hrad nebo Náměstí Hrdinů, a načerpaly jsme první dojmy z města, které nás bude hostit po celý týden.

 

Úterý 19. listopadu 2024 - zapojení do výuky a práce s dětmi

Druhý den jsme zahájily setkáním s panem ředitelem mateřské školy Little Star, který nám přiblížil chod školky a představil její vzdělávací koncept. Byly jsme přiřazeny do třídy předškoláků, kde jsme měly možnost aktivně se zapojit do každodenní práce s dětmi.

Ráno jsme si s dětmi hrály během volného času a poté jsme se účastnily prvního komunitního bloku, který celý probíhal v angličtině. Děti se během něj seznamovaly s novým tématem – ptáci (birds). Následovalo hraní na venkovním hřišti a po obědě jsme dětem přečetly pohádku, opět v angličtině, a pomohly je uložit ke spánku.

Po odpočinku jsme pokračovaly ve společných hrách a odpoledne jsme se s dětmi rozloučily s příslibem, že se další den opět uvidíme.

 

Středa 20. listopadu 2024 - pohyb, tvoření a první přípravy na Vánoce

Třetí den jsme s dětmi zahájily v komunitním kruhu, kde jsme společně zkoumaly různé druhy ptačího zobu a povídaly si o tom, čím se ptáci živí. Jelikož byl tento den věnovaný pohybu, zamířily jsme s dětmi do tělocvičny, kde jsme si společně protáhli celé tělo. Navzdory deštivému počasí jsme před obědem ještě stihly krátké proběhnutí na venkovní zahrádce.

Po obědě jsme dětem přečetly pohádku v anglickém jazyce a pomohly je uložit ke spánku. Během jejich odpočinku jsme se pustily do tvoření a připravovaly jsme vánoční výzdobu na okna a stěny školky. Odpoledne jsme se zapojily do kreativního bloku, kde jsme spolu s dětmi vyráběly krmítka pro ptáčky.

 

Čtvrtek 21. listopadu 2024 - hravé učení a zimní říkanky

Čtvrtý den jsme zahájily hravými aktivitami u stolečku, kde jsme si s dětmi půjčily modelínu a společně vytvářely různé prostorové objekty. Zajímavým momentem bylo, když děti vytvořily z modelíny placičku a nazvaly ji „palacsinta“, což nás pobavilo, protože jde o výraz podobný našemu slovu palačinka.

V komunitním kruhu děti pokračovaly v tématu ptactva a hrály zábavnou hru „Já mám, kdo má?“, při které hledaly barevné obrázky zvířat odpovídající jejich černobílým siluetám. Před obědem jsme se ještě stihly s dětmi proběhnout na zahrádce.

Během dětského spánku jsme se znovu zapojily do příprav vánoční výzdoby školky. Odpolední komunitní kruh byl věnován učení říkanek spojených se zimním obdobím, které děti s nadšením opakovaly.

 

Pátek 22. listopadu 2024 - sněhuláci, bajky a slavnostní rozloučení

Poslední den našeho pobytu jsme začaly ranní volnou činností, během které jsme s dětmi malovaly vodovkami. Velkým překvapením dne bylo čerstvě napadané sníh, díky kterému se upravil program – po svačince jsme s dětmi vyrazily na zahrádku, kde jsme společně stavěly sněhuláky a užily si sněhovou koulovačku.

V komunitním kruhu nám paní učitelka Ervíta zahrála dětem Ezopovu bajku O silném lvovi a malé myšce, a my jsme jí pomáhaly učit děti jednotlivé pasáže, protože se připravovaly na nadcházející vánoční vystoupení. Před obědem jsme si s dětmi zazpívaly kolegy – jak v angličtině, tak i v jejich rodné maďarštině. Následovalo dojemné rozloučení se všemi a poděkování za týden plný inspirativních zkušeností.

Odpoledne jsme absolvovaly poslední setkání, kde jsme reflektovaly celý týden stínování v Little Star, obdržely certifikáty a den jsme zakončily návštěvou centrální tržnice, kde jsme nakoupily maďarské speciality.