Registrační číslo projektu: | CZ.03.1.54/0.0/0.0/15_122/0010231 |
Název programu: |
KOMPETENCE 4.0 |
Realizátor projektu: | Ministerstvo práce a sociálních věcí ČR |
Datum zahájení projektu: | 1. 4. 2020 |
Datum ukončení projektu: | 30. 12. 2022 |
Doba realizace projektu: | 33 měsíců |
Projekt se zaměřuje na maximální využití příležitostí, které 4. průmyslová revoluce (dále jen "Průmysl 4.0") přináší trhu práce v České republice. Průmysl 4.0 spočívá ve spojení virtuálního kybernetického světa se světem fyzické reality. Podle studie OECD Employment Outlook 2016 má Česko spolu se Slovenskem nejvíce pracovních míst, kterých se dotknou změny související s Průmyslem 4.0. Dle zmiňované studie lze očekávat, že ze všech stávajících pracovních míst cca 10 % patrně zcela zanikne a u dalších cca 35 % pracovních míst se zásadně změní jejich náplň, protože významnou část činností převezmou moderní technologie. Odborníci předpokládají současně vznik nových atraktivních pracovních míst, a to především v regionech s vhodně kvalifikovanou pracovní silou.
Změny, které s sebou přináší Průmysl 4.0, jsou natolik zásadní, že je nezbytné nastavit adekvátní systémový přístup k jejich zvládnutí vycházející například z užší spolupráce firem a vzdělávacích institucí.
Do projektu jsou zapojeny školy a firmy s působností ve Středočeském, Ústeckém, Moravskoslezském a Zlínském kraji.
Studijní obory škol a pracovní pozice firem musí svým zaměřením odpovídat vybraným sektorům hospodářství:
Za účelem implementace prvků duálního vzdělávání budou podpořena stávající i nová partnerství.
Podporou se rozumí jak odborné poradenství a konzultační činnost, tak i finanční podpora pracovníků ze zapojených škol a firem. Konzultační činnost bude zaměřena na implementaci poznatků z praxe do školních vzdělávacích programů a řešení otázek vyplývající z praktického vyučování na pracovištích firem z hlediska potřebných právních, administrativních či prostorových úprav.
Cílem této spolupráce je nastavit vhodné podmínky pro praktické vyučování (odborný výcvik, odborné praxe) v reálném prostředí firem a podpořit implementaci vybraných prvků duálního vzdělávání a prvků moderních technologií v podmínkách ČR.
V počáteční fázi projektu bude vybráno deset klíčových sektorů hospodářství, u nichž se předpokládá významný posun k automatizaci výroby. Odborníci z řad zaměstnavatelů a vzdělávacích institucí následně v rámci oborových i mezioborových pracovních skupin navrhnou a vytvoří metodické postupy pro včasnou identifikaci budoucích požadavků světa práce. Předpoklady pro výkon povolání budou průběžně popisovat formou kompetencí a kvalifikačních požadavků. Na základě identifikace a zmapování budoucích kompetencí proběhne aktualizace Centrální databáze kompetencí (CDK) v rámci Národní soustavy povolání (NSP). Více o jednotlivých klíčových aktivitách projektu najdete zde.
Nejvýznamnější cílovou skupinou projektu jsou zaměstnavatelé a poskytovatelé vzdělávání, zástupci firem, odborníci na dané sektory hospodářství a zástupci středních odborných škol a učilišť na území zapojených krajů.
Tito aktéři jsou do projektu zapojeni prostřednictvím pracovních skupin a workshopů. Budou se průběžně podílet na přípravě metodik a standardů pro spolupráci firem a škol či na predikci nových kompetencí. Současně bude podpořeno zakládání a rozvoj partnerství firem a škol pomocí zprostředkování kontaktů, odborného poradenství a sdílením dobré praxe.
Partneři projektu se aktivně podílejí na realizaci většiny aktivit projektu, spolupracují na přípravě analýz a metodik, figurují v sektorových pracovních skupinách, mají významnou roli při navazovaní partnerství škol a firem. Zaměstnanci MPSV a Úřadu práce ČR se budou účastnit zejména regionálních workshopů věnovaných práci s metodikou predikce budoucích kompetencí a dále sektorových pracovních skupin.