Výzva č. 02_16_010 pro Budování kapacit pro rozvoj škol I. v prioritní ose 3 OP
Registrační číslo projektu: | CZ.02.3.68 /0.0/0.0/16_010/0000517 |
Název programu: | Operační program Výzkum, vývoj a vzdělávání |
Zkrácený název projektu: | SŠIS – CKP |
Datum zahájení projektu: | 1. 1. 2017 |
Datum ukončení projektu: | 31. 1. 2020 |
Doba realizace projektu: | 37 měsíců |
Projekt řeší vytvoření sítě center kolegiální podpory (CKP), která budou podporovat pedagogy při získávání a předávání dobrých zkušeností, přístupů a metod ve výuce předmětů fyzika, chemie, elektrotechnika a grafika se zaměřením na motivaci a rozvíjení zájmu žáků o tyto předměty. Využity budou dobré praktické zkušenosti zahraničních pedagogů a českých pedagogů napříč celou ČR. Na realizaci projektu se budou podílet a aktivit jednotlivých CKP se účastnit pedagogové ZŠ a SŠ z celé ČR, z regionu působení zapojených CKP. Více informací zde.
Cílem projektu je vytvořit podmínky pedagogům ZŠ a SŠ pro získávání nových poznatků podporujících zvyšování zájmu žáků o studium, jehož součástí je přírodovědné bádání, ověřovat si je v praxi a sdílet vlastní řešení. Cíle bude dosaženo prostřednictvím realizace činností organizovaných CKP a dalších aktivit.
Partner | Škola | Osoba |
P01 | Střední škola informatiky a služeb, Elišky Krásnohorské 2069, Dvůr Králové n. L | Specialista CKP síťování: Ladislav Válek |
P02 | Základní škola, Kamenice, Ringhofferova 57 | Specialista CKP síťování: Ing. Jana Cerda Csobová |
P03 | Základní škola, Jindřichův Hradec III, Vajgar 592 | Specialista CKP síťování: Mgr. Jana Šperlová |
P04 | Základní škola, Chrást, nám. Čsl. legií 26 | Specialista CKP síťování: Mgr. Adéla Sterlyová |
P05 | ZŠ a ZUŠ, Karlovy Vary, Šmeralova 336/15 | Specialista CKP síťování: Mgr. Břetislav Svoboda |
P06 | Střední škola AGC a.s., Rooseveltovo náměstí 5/5, Teplice – Řetenice 451 03 | Specialista CKP síťování: Ing. Tomáš Holomek |
P07 | Základní škola, Česká Lípa, Školní 2520 | Specialista CKP síťování: Mgr. Pavel Černý |
P08 | Základní škola a Mateřská škola, Želetice 161 | Specialista CKP síťování: Mgr. Rostislav Rucki |
P09 | Základní škola, Vápno u Přelouče 41 | Specialista CKP síťování: Mgr. Jana Školníková |
P10 | Základní škola Světlá nad Sázavou, Komenského 234 | Specialista CKP síťování: Jan Prášek |
P11 | Základní škola a Mateřská škola Červený Vrch, Praha 6, Alžírská 26 | Specialista CKP síťování: Bc. Miroslav Dvořák |
P12 | Základní škola, Bochoř, Školní 13 | Specialista CKP síťování: Mgr. Hana Boudová |
P13 | Základní škola a Mateřská škola, Poličná 276 | Specialista CKP síťování: Mgr. Zdeňka Zavičáková |
P14 | Základní škola J. A. Komenského Fulnek, Česká 339 | Specialista CKP síťování: Mgr. Renáta Chudobová |
P15 | Základní škola a mateřská škola, Jičín, 17. listopadu 109 | Specialista CKP síťování: PaeDr. Ivan Truhlička |
P16 | Základní škola Františka Kupky, Dobruška, Františka Kupky 433 | Specialista CKP síťování: Mgr. Roman Novák |
P17 | Základní škola Havlíčkův Brod, V Sadech 560 | Specialista CKP síťování: Mgr. Šťovíková Dana |
P18 | Základní škola Boskovice, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: RNDr. Ochmanský Vladimír |
P19 | Masarykova základní škola a mateřská škola Brodce, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Jordanov Nenčo |
P20 | Základní škola a Mateřská škola Olomouc, Dvorského 33, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Jan Kolisko |
P21 | Základní škola a Mateřská škola Buchlovice | Specialista CKP síťování: Mgr. Petra Grebeníčková |
P22 | Základní škola Lanškroun, Bedřicha Smetany 460, okr. Ústí nad Orlicí | Specialista CKP síťování: Mgr. Valúšek Milan |
P23 | Základní škola Mýto, okres Rokycany, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Jakub Král |
P24 | Základní škola a Mateřská škola Cehnice, okres Strakonice | Specialista CKP síťování: Mgr. Drančáková Zuzana |
P25 | Základní škola Marie Curie - Sklodowské a mateřská škola Jáchymov, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Bc. Martin Koky |
P26 | Základní škola, Liberec, U Školy 222/6, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Alena Kašpárková |
P27 | Střední průmyslová škola a Vyšší odborná škola, Chomutov, Školní 50, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Ing. Jan Hartman |
P28 | Církevní základní škola svaté Ludmily v Hradci nad Moravicí | Specialista CKP síťování: Mgr. Antonín Hennig |
P29 | Základní škola, Praha 10, Nad Vodovodem 81/460 | Specialista CKP síťování: Mgr. Jana Jeřábková |
P30 | Základní škola Choltice, okres Pardubice | Specialista CKP síťování: Mgr. Sedláčkova Iva |
P31 | Základní škola a Mateřská škola Dříteň | Specialista CKP síťování: Mgr. Blanka Vlasáková |
P32 | Základní škola Bruntál, Okružní 38 příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Leoš Sekanina |
P33 | Gymnázium a Střední průmyslová škola, Duchcov, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Macáková Petra |
P34 | Základní škola a Mateřská škola Klobuky, okres Kladno | Specialista CKP síťování: Doskočilová Daniela |
P35 | Základní škola Humpolec, Hálkova 591, okres Pelhřimov | Specialista CKP síťování: Mgr. Kahounová Helena |
P36 | Základní škola Dr. Hrubého, Šternberk, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Jana Lounová |
P37 | Základní škola Loket, okres Sokolov | Specialista CKP síťování: Mgr. Grosmanová Eva |
P38 | Základní škola T. G. Masaryka Lomnice nad Popelkou, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Bláhová Věra |
P39 | Základní škola, Praha 10, Olešská 18/2222 | Specialista CKP síťování: Mgr. Valtová Alžběta |
P40 | Základní škola Brno, Měšťanská 21, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Patloková Leona |
P41 | Střední škola zemědělská a potravinářská, Klatovy, Národních mučedníků 141 | Specialista CKP síťování: Mgr. Radová Hana |
P42 | Základní škola Luhačovice, příspěvková organizace | Specialista CKP síťování: Mgr. Roman Lebloch |
Cílem úvodních konferencí bylo seznámit CS s projektem, s CKP v jednotlivých krajích a jejich činností. Konference sloužily také k vytváření vztahů a navazování kontaktů mezi pedagogy (potenciálními návštěvníky) a odbornými pracovníky CKP. Konference proběhla třikrát (jako jednodenní), kdy došlo k rozdělení účastníků dle regionů s ohledem na dostupnost.
Cílem společných setkání bylo nastavení osobních vztahů mezi jednotlivými centry i příjemce dotace, nastavení vzájemné důvěry a harmonického fungování směřovaného k dosažení společného cíle, kterým je funkční síť kolegiálních center přínosných pro své okolí. V každém roce proběhla dvoudenní setkání na začátku a na konci školního roku, přičemž první setkání bylo věnováno zapojení nových škol do projektu.
Setkání byla vedena za účelem předání zkušeností s inovativními formami výuky (souvisejícími s SC5 a) a e)) mezi samotnými partnerskými školami a příjemcem. Průřezovým tématem při setkání byla podpora zástupců center, aby byli přirozenými lídry v oblasti vzdělávání pro své okolí, uměli své zkušenosti předávat dalším pedagogům a uměli využívat v projektu za tímto účelem získané vybavení.
V rámci setkávání bylo zajištěno vzdělávání dle principu otevřeného vzdělávání a to prostřednictvím praktických workshopů, které realizovali jednotliví odborní garanti projektu a dále byli přizváni odborníci např. z následujících institucí:
S těmito subjekty bylo dohodnuto neformální partnerství tak, aby v rámci tří let, v průběhu 6 realizovaných prezenčních setkání, doplnili program o praktický workshop. Dle zájmu byl tento program zařazován i do obsahu online setkání. V rámci setkání probíhalo vzdělávání v oblasti tvorby krátkých videí typu Khanova škola, JuniorInventors a další. Pro první rok spolupráce byla pro první setkání navrhována a realizačním týmem připravována tato témata:
Pro zájemce z řad CKP pro rozšíření jejich kompetencí pro činnost v centrech i jejich praxi byly během projektu realizovány exkurze do institucí typu Národní technické muzeum, Botanická zahrada, CERN, Akademie věd či návštěva konferencí např. Bettshow, Počítač ve škole apod.
Garanti on-line setkání před vlastním on-line setkáním vybírali a připravovali podklady pro dané téma, zkoušeli, v jaké míře je daná aktivita realizovatelná v rámci projektu dodaným vybavením a s běžnými kompetencemi pracovníků jednotlivých center. Připravili on-line setkání tak, aby byla prezentace přehledná a předané materiály kvalitní pro realizaci projektového odpoledne přímo v jednotlivých CKP. Dle potřeby byl přizván externí lektor ze spolupracujících organizací obdobně jako u prezenčních setkání zajistili v kombinaci s garanty odbornou část. V rámci on-line setkání byly prezentovány příklady cílů, které si každý z vedoucích center CKP pro projektové odpoledne stanoví. Bude nabídnut prostor k diskusi k jednotlivým směrům, kterými se centra mohou vydat dle svých specifik. On-line setkávání probíhala v prostředí typu SharePoint, jehož součástí je aplikace Skype pro firmy. Z on-line setkání byl vytvořen záznam včetně zpětné vazby.
Pro zajištění chodu webinářů byla k dispozici odborná podpora, jak využívat on-line prostředí pro výměnu zkušeností typu SharePoint. On-line podpora byla k dispozici i mimo čas vlastní on-line setkání.
Výstupem každého setkání byly podklady pro možnou organizaci Projektového odpoledne. Součástí podkladu byla teoretická část k danému tématu, příklady postupů k realizaci daného projektového odpoledne s využitím projektem získaného vybavení. Příklady jak dané téma využít s použitím recyklovaného materiálu, příklady pro samostatné postupy, příklady, jak by mohl vypadat video-medailonek z každého centra, zdroje na on-line dostupné návody, videa, inspirativní odkazy na internetu apod. Záznamy z on-line setkávání jsou dostupné v prostředí SharePoint tak, aby je zástupci jednotlivých center mohly využít při přípravě jednotlivých odpolední i při své vlastní praxi.
Projektová odpoledne byla otevřená neformální setkání pro okolní školy, kdy nad daným tématem a stanoveným cílem probíhala diskuze a při ní vzájemné vzdělávání a předávání zkušeností mezi pracovníky centra jakožto lídry a návštěvníky (pedagogičtí pracovníci z okolních škol), případně dalšími aktéry (MAS, ČŠI, NIDV apod.).
Pracovníci center byly k dispozici okolním pedagogům i mimo čas Projektových odpolední dle potřeb a možností při respektování běžné organizace výuky.
Výstupem je:
On-line prostředí bylo využíváno při činnosti CKP v následujících bodech:
Prostředí bylo využito nástrojů, které jsou pro školy bezplatně dostupné včetně licencí jako je Office 365 nebo Google aps. Finální výstupy z prostředí SharePoint byly nabídnuty propojením s portálem RVP.cz sekcí Digifolio celé cílové skupině včetně žáků.
CKP získali v rámci projektu vybavení, aby předávat své zkušenosti dál a mohli realizovat Projektová odpoledne. Vybavení jim za tímto účelem poskytne příjemce z rozpočtu projektu. Pro každé z center bylo realizováno vybavení, které se skládá z:
Po celou dobu projektu byl k dispozici technický garant. Příjemce dotace v rámci projektu získal vybavení v rozsahu jako partnerské školy doplněné o rozšiřující sady ve formě dalších senzorů a stavebnic tak, aby mohli odborní pracovníci připravovat témata i poklady pro společná prezenční i on-line setkání.
V souladu s Pravidly pro žadatele příjemce, kdy příjemce dotace je povinen poskytovat součinnost při evaluačních aktivitách řídícího orgánu, byla pro sběr a poskytování relevantních informací využita evaluace. Tu vidíme ve 2 rovinách – první jako možnost šíření získaných zkušeností a poznatků a využívání pedagogy škol a druhé jako zdroj ověřených podkladů pro evaluační činnost řídícího orgánu.
Evaluace byla naplánována jako průběžná činnost ve všech měsících realizace, sběr dat a jejich zpracování bylo prováděno měsíčně s vyhodnocováním za každé monitorovací období samostatně. V rámci evaluace probíhalo průběžné vyhodnocení jednotlivých aktivit projektu, vyhodnocení partnerství, vzniklé sítě kolegiální podpory i partnerství jednotlivých center se spolupracujícími školami a pedagogy. Byly sledovány výstupy projektu jejich forma a kvalita. Byl sledován přínos jednotlivých setkání pro pedagogy z okolních škol.
Každé CKP vytvořilo ve spolupráci s dodavatelem evaluace vždy na konci školního roku Hodnotící zprávu, která sloužila jako podklad k prezenčnímu setkání.
Pro seznámení s dosaženými výsledky v projektu, pozitivními i negativními zkušenostmi byla provedena závěrečná konference. Jednalo se o dvoudenní výjezdní akci.
První den probíhala odborná část, které se zúčastnili především pracovníci jednotlivých CKP. Došlo zde ke zhodnocení projektu, možnosti rozvoje aktivit projektu v rámci další činnosti CKP a přípravě Závěrečné zprávy projektu.
Druhý den probíhala informační část určená pro širokou odbornou i laickou veřejnost, kde byly představeny výsledky a výstupy projektu, budoucnost CKP. Byly připraveny workshopy, kde si návštěvníci mohli vyzkoušet některé z metod a postupů. Návštěvníci z řad pedagogů konzultovali a prohlubovali vztahy s CKP ve svém okolí.