Střední škola AGC a.s. byla zařazena do projektu MŠMT pokusného ověřování, jehož cíle se kryjí s dlouhodobou strategií rozvoje školy. Zároveň, jako reflexe na současné dění, chceme být lépe připraveni a čelit nestandardním podmínkám, ke kterým v poslední době dochází.
Číslo jednací: | MSMT-34023/2020-1 |
Název programu: |
Pokusné ověřování obsahu, metoda organizace kombinovaného vzdělávání v základních a středních školách
|
Realizátor projektu: | Ministerstvo školství, mládeže a tělovýchovy |
Datum zahájení projektu: | 1. 2. 2021 |
Datum ukončení projektu: | 31. 8. 2022 |
Doba realizace projektu: | 19 měsíců |
Zaměření pokusného ověřování (PO) navazuje na zkušenosti škol s distančním vzděláváním. Úspěšná praxe distančního vzdělávání na řadě škol představuje námět na možné obohacení školního vzdělávání. Účelem PO je proto ověřit možnosti organizace, obsah a metody pro kombinované vzdělávání (KV), které by mohlo do budoucna představovat rozšíření vzdělávací nabídky školy např. z důvodů nadání žáků, poptávky rodičů, nemoci, dlouhodobého pobytu v zahraničí, dlouhodobější léčby a dalších případech, kdy využití KV může být výhodnější pro žáka a jeho rodinu než prezenční výuka. Kombinovaná forma výuky má podporovat vzdělávací autonomii žáka, samostudijní dovednosti a dovednosti samostatné individuální a skupinové práce, má posilovat kompetence k učení, komunikační a prezentační dovednosti nezbytné pro samostatnou práci a pro reflexi výsledků učení.
Obsahem PO je plnění povinné školní docházky v základních školách a ve školách zřízených podle §16 odst. 9 školského zákona a vzdělávání ve středních školách s využitím kombinovaného vzdělávání, tedy s využitím technických prostředků pro vzdělávání na dálku bez osobní přítomnosti žáků v části vyučovací doby ve škole.
Hlavním cílem PO je připravit kvalitní podklady pro rozhodování MŠMT o tom, zda začlenit kombinované vzdělávání (KV) v období plnění povinné školní docházky v základních školách a ve školách zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a v rámci vzdělávání ve středních školách do systému vzdělávání ČR i pro běžnou situaci a připravit podklady pro případnou právní úpravu. K tomu je nezbytné ověřit různé organizační modely KV v různých podmínkách, v četně škol či tříd zřízených podle § 16 odst. 9 školského zákona a středních škol.
Z hlediska žáka bude klíčové fungování kombinovaného vzdělávání ve prospěch efektivity vzdělávání pro učení každého zapojeného žáka a podpora individualizace vzdělávání včetně rozvíjení kompetencí k učení. Cílem kombinovaného vzdělávání je dosažení očekávaných výstupů kurikula stejně, jako v prezenční formě vzdělávání. Školy budou mít možnost vyzkoušet si v PO možnosti rozšíření organizace vzdělávací nabídky a mj. flexibilní formu zaměstnání pro učitele.
Hlavního cíle bude dosaženo prostřednictvím cílů dílčích:
Přípravná fáze před zahájením realizace PO ve školách bude probíhat od 2. 11. 2020 do 31. 1. 2021.
PO bude zahájeno 1. 2. 2021 na vybraných školách. Výuka v rámci PO bude probíhat v plném rozsahu podle školních vzdělávacích programů každé ze škol.
K dosažení cílů pokusného ověřování bude využita celá škála výzkumných metod. Půjde především o tyto metody:
V průběhu PO se bude zjišťovat:
Současně se bude zjišťovat a popisovat, jaké jsou používány vzdělávací zdroje, jaké jsou výstupy žáků v KV, jaké jsou podstatné materiální podmínky zajištění KV, jaké jsou vhodné vzdělávací obsahy pro KV, jaké jsou vhodné efektivní způsoby komunikace pro koordinaci KV v rámci školy a pro zapojení všech potřebných žáků školy do KV, jaké jsou vhodné systémy hodnocení v rámci KV, které podporují dosažení očekávaných výstupů RVP a jaké jsou personální nároky, kompetence a povinnosti aktérů zařazených do KV.
Na vybraných školách zapojených do PO se v průběhu každého pololetí školního roku, po které bude PO trvat, uskuteční návštěvy zástupců Národního pedagogického institutu ČR (NPI)a Ministerstva školství, mládeže a tělovýchovy (MŠMT). Z každé návštěvy na škole zástupce NPI vypracuje podrobnou zprávu. Shromažďovat se budou kromě zpráv z PO také všechny metodické, informační i jiné materiály, které budou využity pro další výzkumné účely.
Výsledky PO za každé pololetí školního roku budou shrnuty v průběžné zprávě. Průběžné zprávy budou zahrnovat průběžné poznatky z pozorování výuky ve škole, pozorování realizace a organizace KV ve škole i v online prostředí (virtuální hospitace), porovnávání postupů škol, poznatky z porovnávání a analýz výsledků žáků vzhledem k očekávaným výstupům příslušného ŠVP, disponibilní výsledky dotazníkových šetření a výsledky analýz vzdělávacích dokumentů, školské dokumentace a prací žáků. Celkové výsledky a náměty pro případné legislativní úpravy budou shrnuty v závěrečné zprávě, která bude doplněna o přehled získaných materiálů.
Výsledky pokusného ověřování budou hodnoceny na základě poznatků a zjištění uvedených v průběžných zprávách a v závěrečné zprávě.